Temperatura guma

Bolja izvedba, kraći put kočenja, optimalno prianjanje – na sve utječe temperatura gume. Održavanjem pravih uvjeta pri korištenju i skladištenju guma možete dugo uživati ​​u njihovim punim performansama. Što tu treba znati?

Temperatura gume i performanse na cesti

Gume se postupno zagrijavaju tijekom uporabe. Područje ramena se najviše zagrijava, posebno u zavojima. Temperatura gume treba biti oko 60⁰C tijekom vožnje. Da bi se to postiglo, automobil treba voziti oko 30 minuta. Ušteda novca jedna je od prednosti pravilno zagrijane gumene smjese. Kako se zagrijava na odgovarajuću temperaturu, koeficijent otpora kotrljanja se smanjuje i stabilizira.

To značajno utječe na potrošnju goriva, zahvaljujući kojoj automobil troši manje benzina. Važno je znati da se temperatura guma tijekom kočenja brzo mijenja. U automobilu sa sustavom protiv blokiranja kotača (ABS), temperatura se penje na oko 70-80⁰C. U automobilu bez ABS-a temperatura može biti dvostruko viša. Kada se automobil naglo zaustavi, na kolniku često ostaju tragovi istrošene gume.


Zagrijavanje guma sportskih automobila

Kao što je gore spomenuto, optimalna temperatura za cjelogodišnje, zimske ili ljetne gume tijekom vožnje u prometu je oko 60⁰C – to osigurava dobro prianjanje i smanjuje otpor kotrljanja. Međutim, gume koje se intenzivno koriste na trkaćim automobilima najbolje rade na višim temperaturama – od 70⁰C naviše. Zašto se to događa? UHP i sportski modeli s visokim indeksom brzine (W, Y, (Y)) izrađeni su od tvrđih gumenih smjesa kojima je potrebno više vremena za zagrijavanje.

U prvih nekoliko minuta vožnje ili kada je vani hladno, gumama treba više vremena da se zagriju i osiguraju potrebno prianjanje. Iz tog razloga, nije neuobičajeno da ugrađena računala u sportskim automobilima izvješćuju o temperaturi svake gume, pokazujući je li premalo, dovoljno ili pregrijana. Na ovaj način vozači su obaviješteni kada njihove gume isporučuju visoke performanse i optimalnu izdržljivost. Važno je zapamtiti da razina topline ne utječe samo na performanse.

 Također mijenja tlak u gumi, što utječe na njezina vučna svojstva. Ponekad, tijekom automobilističkih utrka, možemo vidjeti i da su kotači automobila prekriveni posebnim grijaćim dekama kako bi se održala optimalna razina Celzijevih stupnjeva. Na primjer, temperatura F1 guma trebala bi varirati u rasponu od 90-110⁰C, što se može postići brzinom utrke.

Temperatura gume A 

što to znači? Ako pogledate gumu, vidjet ćete natpis Temperatura A, B ili C na bočnoj strani gume. To ukazuje na otpornost gume na pregrijavanje, što, između ostalog, utječe na vijek trajanja gume. Slovo ‘A’ označava proizvode s najboljim učinkom. Zanimljivo je da je temperaturnu ocjenu A, B ili C na gumama razvilo američko Ministarstvo prometa.

Koristio je UTOQ sustav ocjenjivanja performansi u kojem je temperatura jedan od tri kriterija koja se ocjenjuju. Gume su testirane na certificiranim strojevima. Svaki proizvod koji se prodaje u Sjedinjenim Državama mora imati oznaku UTOQ. Također se može naći na mnogim modelima guma dostupnih na europskom tržištu.

temperatura guma B

Koje su opasnosti od pregrijavanja guma?

Ako se vozite s gumama koje su premalo napuhane, može doći do opasnog fenomena pregrijavanja guma. Do pregrijavanja može doći i ako predugo vozite ograničenjem brzine koje je odredio proizvođač guma. U tom slučaju, guma će se vrlo brzo zagrijati, što može dovesti do unutarnjeg izgaranja gumene smjese. Zbog toga guma više neće biti prikladna za daljnju uporabu.

Pregrijavanje run-flat gume

Poseban primjer su run-flat gume, koje su dizajnirane za smanjenje učinaka naglog gubitka tlaka u gumi nakon bušenja. Njihova struktura omogućuje nastavak vožnje nižom brzinom na određenoj udaljenosti. Pretpostavlja se da je to do 80 km pri maksimalnoj brzini od 80 km/h, što vam omogućuje siguran dolazak do radionice. Međutim, važno je napomenuti da se preporuke proizvođača moraju strogo pridržavati. Gubitak tlaka može pridonijeti povećanju topline unutar komponente, pa ako zanemarite upute, možete završiti s pregrijanim gumama.

Tlak u gumama u odnosu na temperaturu zraka

U ovom kontekstu vrijedi razmotriti odnos između tlaka u gumama i temperature zraka. Što je niža vrijednost prikazana na stupcu termometra, to više pada tlak u gumama. Za svaki pad temperature od 10⁰C, tlak pada za 0,1 bar. U hladnim danima, kada se bilježe očitanja od -20⁰C, razlika tlaka može biti čak 0,4 bara. Stoga je preporučljivo redovito provjeravati tlak u gumama manometrom, osobito zimi, te po potrebi dolijevati.

Zamjena i skladištenje guma i temperatura guma

Vanjsko vrijeme, uključujući temperaturu, također utječe na ponašanje gume na cesti. Smjese gume koje se koriste u različitim modelima razlikuju se. Stoga ne smijete voziti na zimskim gumama ljeti ili na ljetnim gumama zimi. Na prijelazu sezone, prosječna temperatura od 7⁰C nekoliko dana za redom je granica i ukazuje na to da je potreban posjet vulkanizeru radi izmjene guma. Kako biste dobili najbolje performanse svojih guma, također morate osigurati da su pravilno uskladištene. Temperatura na kojoj se čuvaju ne smije biti ni previsoka ni preniska. Hladno vrijeme uzrokuje stvrdnjavanje gumene smjese, dok toplina uzrokuje prerano starenje. Optimalna temperatura je između +5 i +35⁰C. Također, izbjegavajte područja izložena UV zrakama koje negativno utječu na stanje guma.